Google Näkyvyys

Hakukoneoptimointi vinkkiVuorossa: Mihin hakusanoihin keskittyä?

Hakukoneoptimointi - Perusteet ja hakusanastrategia

Yhden tietyn sivujasi kuvaavan (vaikkakin suositun) hakusanan sijoituksen nostaminen Googlessa kuulostaa aluksi varmasti parhaalta ja houkuttelevimmalta ajatukselta. Eikös muka eniten kävijöitä saa kun sivustoni nousee hakusanalla hakukoneoptimointi ykköseksi Googleen? Tai omassa tapauksessasi yritystä / sivustoasi koskeva yksi tietty, tärkeä hakusana olisi ykkösenä Googlessa?

Yksi hakusana - hidas nouseminen Googlessa

Prokkikseni aikana hakusana hakukoneoptimointi tulee saamaan lisää arvoa Googlessa hitaasti mutta varmasti, sillä panostan sen merkitykseen jatkuvasti. Pelkästään yhden sanan sisältävän, mutta sivustojesi kannalta tärkeän hakusanan nostaminen Googlessa ylöspäin - tai varsinkaan etusivulle - ei todellakaan ole helppoa, eikä varsinkaan nopeaa. Painotan, että edellisellä tarkoitan vain yhtä sanaa sisältävää hakua Googlessa (esim. hakukoneoptimointi). Googlessa nouseminen on kuitenkin oikein hakukoneoptimoidulla sisällöllä mahdollista millä tahansa hakusanalla, mutta kannattaako pelkästään yhden hakusanan sisältävään Google hakuun ainakaan aluksi panostaa?

Ei. Nouseminen Googlessa vain yhden sanan haulla vie yleisesti todella paljon aikaa, sillä kilpailu on kovaa ja muut ovat jo ennättäneet tehdä ko. hakusanaan viittaavaa sisältöä niin paljon, että pikaista tietä ykköseksi Googleen yhden sanan haulla on mahdotonta tehdä. Sisältöä tietyillä hakusanoilla on voitu tehdä vuosia eri sivustojen toimesta, joten et tule nousemaan yhden sanan hakusanalla etusivulle Googleen nopeasti. Eikä se kannatakaan. Jokatapauksessa nouseminen yhden hakusanan haulla Googleen etusivulle on tietysti mahdollista, mutta se tulee viemään hakusanasta riippuen todella pitkän aikaa sivustosta / materiaalin määrästä / hakukoneoptimoinnin tasosta riippuen. Voit kuitenkin edistää valitsemasi yhden sanan / yhden sanojen aikaa vievää nousua Googlessa samalla kun keskityt tehokkaampiin tapoihin saada lisää liikennettä sivuille Googlen kautta. Mikä siis on tehokasta Googlessa nousemista?

Nouse Googlessa usean sanan hakusanoilla - älä yhden

Itseasiassa todella pieni prosentti hakee yhden sanan hakusanaa Googlessa. Muistaakseni prosentti kulkee jossakin 10-20% kohdilla enään. Tämä ei ole tämän hetken täsmätietoa, mutta suuntaa antavaa prosentuaalista lukua yhden hakusanan ja useamman hakusanan haun jakautumisesta - ja samalla helppo tapa puntaroida pois "turhat" sekä vaikeat hakusanat.

Googlessa haetaan usean sanan hakusanoja. Jos mietit itse, ymmärrät heti mitä tarkoitan. Et nimittäin etsi "Gigantti" -hakusanalla lähintä Giganttia, vaan saat lähimmän Giganttisi tiedot hakusanalla "Gigantti Vantaa" näin esimerkkinä. Tai "mistä vuokrata peräkärry". Yhtä hakusanaa käytetään siis nykyisin todella vähän, prosentuaalisesti tosiaan mennään jossakin kymmenessä / parissakymmenessä prosentissa (tämän hetken täsmätieto puuttuu). "Toimitilat vai Toimitilat Järvenpää", tai vaihtoehtoisesti myös "Vapaat Toimitilat Järvenpää?" Hakusanalla "toimitilat" ei ole edes järkeää hakea tässä esimerkissä.

Mihin siis keskittyä kun haluan nousta Googlessa?

Hakukoneoptimointi oikeinKertauksena:

Useaman, eli n. 2-4 sanan hakusanoihin jotka täsmäävät sivustosi sisältöä! Tämänkaltaisia useamman hakusanojen hakuja tehdään edellisessä esimerkissä mainitusti runsaasti enemmän kuin yhden hakusanan hakua. Tämä toki hieman riippuu siitä, mitä tarkalleen haetaan. Kaikkea sisältöä ei toki siis voi yleistää, mutta hakuprosentti useiden hakusanojen hakuihin on kuitenkin aina runsaasti suurempi kuin yhden hakusanan Google-haut. Otetaan esimerkki.

Hakukoneoptimointi väärinYksi hakusana:

Hakukoneoptimointi

Sana on "vahva" vanhoille ketuille jotka ovat osanneet ajoituksen sekä yleisesti tietystikin hakukoneoptimoinnin hyvin. Tälle yhdelle hakusanalle on siis kilpailua paljon enemmän aiheen laajuuden vuoksi. Tämän vuoksi siihen ei kannata panostaa kuin "salakavalasti" vähitellen. Tästä lisää myöhemmissä artikkeleissa. Jokatapauksessa pelkästään yhden hakusanan Google näkyvyyden nostaminen ei ole järkevä alkutavoite.

Esimerkki todennäköisimmistä ja enemmän haetuista hakusanoista jotka kiteytyvät hakusanaan yksityiskohtaisemmin ja enemmän haetummin:

Hakukoneoptimointi oikeinHakukoneoptimointi opas, Google näkyvyys, SEO opas, Nouse Googlessa

Googlessa nouseminen tämän tyyppisillä esimerkin mukaisilla kahden sanan hakusanoilla on hyvä strategia, koska hakusanaa hakukoneoptimointi voidaan jakaa / jaetaankin paljon yksityiskohtaisempiin, laajempiin hakulausekkeisiin. Mietipä esim. hakusanaa laina, ja kuinka useaan suuntaan se jakautuu Googlen hakutuloksissa?

Hyvä Google näkyvyyden parantaminen pähkinänkuoressa

Unohda (ainakin aluksi) yhden sanan haut ja keskity olennaiseen, eli yleisimmin kahden tai kolmen hakusanan sisältäviin hakulausekkeisiin.

Tässä on hyvä strategiapohja lähteä rakentamaan listaa hakusanoista joiden Google-näkyvyys tarvitsisi parantamista eli suunnittelu Google näkyvyyden nostamista tarvitsevista parhaista ja tärkeimmistä hakusanoista.


Peukuta jos tykkäsit!
Ylös
47