Hakukoneoptimointi / SEO tärkeys - Ykköseksi Googlessa

"Ykköseksi Googleen"

Hakukoneoptimointi / SEO - Sijoitu paremmin Googlessa

Kun hakukoneoptimoit sivustosi hyvin ja panostat sisältöjesi hakukoneoptimointiin / hakukoneystävällisyyteen aikaa ja tarkkuutta, sijoituttuvat sivustosi taatusti korkeammalla Googlen hakutuloksissa hakusanoista riippumatta.

Chrome Google SEO

Google - ei osoite vaan hakusanapalkki

Nykypäivänä ihmiset ovat todella suuresti Googlen hakuun suuntautuneita. Google Chrome, Firefox, ja moni muu selain käyttää oletushakukoneenaan Googlea. Osoiterivi on yleisesti suoraan Googlen haku siis, eli ihmiset eivät enään edes kirjoita osoteriville Googlen osoitetta, vaan suoraan haluamansa hakusanat Googlesta suurimmassa osassa selaimia.

Koska osoiterivit / sivustojen osoitteiden suora kirjoitus muistista tai muuten vain on vähentynyt suuresti ja tulee vain vähentymään, eikö olekin tärkeää sijoittua Googlessa - suosituimmassa hakukoneessa - mahdollisimman korkealle haluamasi hakusanoilla?

Ykköseksi Googleen - mutta rahaa vastaan

Google AdWords on tekniikka jolla saat luonnollisesti idioottivarmasti sivustosi Googleen ykköseksi / ensimmäisinä hakutuloksiin. Tällöin tosin maksat jokaisesta klikkauksesta tietyn sentti- tai euromäärän. Tätä "tekniikkaa" jopa myydään jälleenmyydään yrityksille ihan Suomessakin - vaikka sen käyttö on jokatapauksessa maksullista. Silti bisnestä tehdään myös maksullisten palveluiden eteenpäin myymisestä - koska tietyt ihmiset yrittävät olla fiksuja rahastaessaan rahastuksella.

Fiksua on saada sivustosi ensimmäiselle sivustolle / jopa ykköseksi Googleen haluamillasi hakusanoilla ilmaiseksi. Ei suuria AdWords mainosmaksuja vastaan.

Lisätietoa Google AdWods palvelusta

Google AdWords, eli myydyt mainoslinkit / klikit haluamallesi hakusanoille maksoivat keskiarvoisesti jotakin euron pintaan per klikkaus viimeksi tsekatessani. Kyseessä oli tosin melko tavalliset hakusanat, joten todellinen hintakilpailu siitä kuka pääsee mainoslinkkien etusijoille Googlessa pyörii hakusanasta riippuen lonkalta heittäen jossakin 0,80€ - 4€ paikkeilla per sivustollesi klikkaava kävijä arvioisin.

Käyttäjän siis etsiessä "Turku kampaamo" -hakusanalla Turun kampaamoita ja sattuvat klikkaamaan itsensä sinun Google mainoslinkin kautta kampaamosi sivustoille, lompakkosi kevenee n. hieman reilulla eurolla lonkalta heittäen. Ja tämä siis pelkästä klikkauksesta, josta voi sitten laskea itse kuinka moni sivustoillesi Googlen mainoslinkin kautta tuleva käyttäjä oikeasti soittaa ja varaa vieläpä ajan eli ns. "ostaa palvelun" jota tarjoat nettisivuillasi.

Aikoinaan, n. 15 vuotta sitten Google AdWordsissa oli vielä jotain järkeäkin, sillä ko. palvelu oli melko tuore vielä. Silloin muistan hinnoittelun järkeville, jopa koville hakusanoille olleen ihan kymmeniä senttejä ja siinä hujakoilla. Yhteenvetona voisi siis heittää, että jos nyt saisi hakusanan "Turku kampaamo" ykköseksi Googleen mainoslinkeissä 10 sentillä, se varmasti kannattaisi vielä. Entäpä nykyisin eurolla / kahdella? Klikkauksesta asiakkaaksi suhteen pitäisi olla todella suuri sen ollakseen enään kannattavaa.

Google Adwords -palvelua en dissaa kuitenkaan, sillä se saattaa hyvinkin sopia esim. suurempien, kalliiden palveluiden / tuotteiden myyntiin jossa provisio on kuitenkin tarpeeksi kova kattaakseen klikkauksien hinnan.

Isot yritykset näyttävät olevan myös vallanneet itselleen paljon mainostilaa eri hakusanoilla, varsinkiin tiettyihin tietotekniikka- / mobiili- / viihdetuotteisiin näytetään olevan panostettu paljon suuryritysten toimesta. Etsiessäsi esim. tiettyä puhelinmallia törmäät helposti suoraan jonkin suuremman elektroniikkajätin mainoslinkkiin Googlessa, mutta tämä on hieman kuin TV-mainontaa. Nämä suuryritykset tekevät itselleen toisinsanoen ihmisten mieleen jäävää brändiä lisää rahaa vastaan. Tähän pätee luonnonlaki, rahalla saa. Varmasti he saavat myös satunnaisia myyntejä, mutta takkiinhan tuossa selvästi otetaan ja muistutetaan netin käyttäjiä isojen lafkojen nimistä ja tarjonnasta.

Maksetun ja ilmaisen Googlessa sijoittumisen erot

Maksetut klikit (AdWords) - Nopea väliaikainen "nousu" Googlessa

Hyvää / neutraaliaSaat linkkisi suoraan korkealle Googlessa. Jos esim. liiketoimintasi pitää saada käyntiin "turbovauhdilla" saaden heti aluksi tasaiseen tahtiin asiakkaita, saattaa AdWords olla kannattava alkupotkuun. Mutta sijoitus tulee kyllä kalliiksi - kannattaako tämä? Harkitse itse mutta allekirjoittaneella on toki mielipiteensä.

Huonoa: Jäät hakusanasta sekä myymästäsi tuotteesta / palvelusta riippuen hyvin todennäköisesti miinukselle, eli lasku klikkauksista on ilmeisemmin paljon suurempi kuin klikkauksilla tienattu raha.

Lopputulos: Pelkällä AdWordsilla on varmasti vielä mahdollista saavuttaa voitollisia tuloksia, mutta onnistumisprosentti on pieni ja homma ei jokatapauksessa ilmaista tule ainakaan olemaan. Päinvastoin, Google mainonta on kallista ja vain väliaikainen boosti. Saman sekä pitkäaikaisemman ratkaisun tuo ilmaiseksi hyvä hakukoneoptimointi / SEO.

Nopea, toimiva, mutta kallis vaihtoehto

Lisäksi kun kaikki sivusi ovat erilleen hyvin hakukoneoptimoituja / hakukoneystävällisiä, Google löytää (ilmaiseksi) juuri oikean sivustosi eli oikean kohdan sivustoiltasi (esim. tietyn tuotteen sivuston) kun mitä surffailija Googlesta etsiikin.

Voi siis toimia turbotekniikalla aloittamiseen jos asiakkaita pitää saada heti ja tasaisesti, mutta tällöin aloittelevalla yrityksellä on selvästikin oltava rahaa ja tällaista "tuhlausta" kutsutaan investoinniksi kunnes puskaradio saadaan toimimaan, tai mikä strategialla tällaisella investoinnilla klikkauksiin sitten onkaan.

Kannattaa silti miettiä ennen hyppäämistä helpon kuuloiseen kelkkaan, jota nykytilanteessa jopa markkinoidaan kolmansilta osapuolilta.

Nyt sait turbostartin jokatapauksessa. Vaikka saisit sivustoillesi tuloksia heti alkuun, todennäköisesti AdWordsiin käytetty rahasumma / investointi / sijoitus kasvaa liian suureksi ja pitää jossakin kohti yleisesti lopettaa, varsinkin jos hakusanojesi klikkauskohtainen hintaralli nousee samanaikaisesti.

Ykkössivulla Googlessa ja siellä pysyminen ilmaiseksi

Hakukoneoptimointi - hidasta, mutta pysyvää sekä ilmaista hyötyä

Hakukoneoptimoidun ja oikeanlaisen, hakukoneystävällisen materiaalin kirjoittaminen on ikään kuin päinvastainen toimintamalli maksulliselle mainostamiselle, jonka tulos on nopeasti näkyvää. Hakukoneoptimoinnin oppimiseen ja Googlen algoritmien ja toimintatapojen oppimiseen menee aikaa, ja vaikka taidot löytyvät, tarvitset hakusanoista riippuen myös paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Esim. ensimmäisen sivun saavuttaminen Googlessa on nähty tapahtuvan viikoissa, mutta yleisesti hakusanojen läpilyönti vie 6-12kk. Tämä siis monen muun osatekijän yhteissummasta laskettu heittoaika jollekin suhkot suositulle mutta kuitenkin järkevän hakukapasiteetin hakusanalle.

Hidas taito, hidasta oppimista, mutta kannattavaa

Toisinsanoen prosessi ei ole nopea ja se vaatii myös aikaa ja vaivaa. Mutta hyvä hakukoneoptimointi myös muutoin laadukkaan sisällön kanssa alkaa kyllä tuottaa tulosta Googlen sijoituksissasi, kunhan otat asian asiaksesi. Opit kyllä mitä on hyvä hakukoneoptimointi!

Hyvä hakukoneoptimointi eli SEO antaa pitkäaikaisia tuloksia

Hakukoneoptimoiduilla sivustoilla saavutat lisäksi pitkäaikaisia tuloksia. Vaikka homma on ikään kuin päinvastoin, eli hidas mutta tehokas tyyli, kärsivällisyyttä vaativa mutta takaisinmaksava ja homma on vieläpä ilmaista. Kukapa ei haluaisi roikkua mahdollisimman korkealla Googlessa toivomillaan hakusanoilla ja mahdollisuudella nostaa juuri tuotettu uusi materiaali myöskin helpommin (ja ilmaiseksi) Googlen kärkisijoille heti kun rauta on kuumaa jonkin tietyn asian / sivustoosi liittyvän hakusanan kanssa.

Päätelmä

Tämän / näiden asioiden lopputuloksena voitaisiin tehdä useampi kertaus, mutta vastaus itse kysymykseen hakukoneoptimoinnin tärkeydestä lienee tullut myös selväksi.

"Ykköseksi Googleen" Hakukoneoptimointi / SEO-opas:

SEO Opas osa 1.1 - Hyvällä hakukoneoptimoinnilla ykköseksi Googleen >>


Peukuta jos tykkäsit!
Ylös
59