Tällä hetkellä kaikkein nopeimmin kasvavat tietoturvauhat ovat ihmiseen kohdistuvat huijaukset. Samalla tarve suojautua erilaisilta huijauksilta ja identiteettivarkauksilta on kasvanut. DNA vastaa kuluttajien tarpeeseen suojautua erilaisilta tietoturvauhilta tuomalla kattavaan DNA Digiturva -tietoturvapalveluunsa Nettipetosvakuutuksen huhtikuussa. Nettipetosvakuutus auttaa ja tukee kuluttajia nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Lisäksi DNA Digiturva -tietoturvapalvelu pitää sisällään myös alkuvuonna lanseeratun Huijausturvan.
DNA Digiturva on DNA:n kattava tietoturvapalvelu, joka torjuu tietoturvauhat ja suojaa käytössä olevat laitteet, henkilötiedot, salasanat ja netin käytön. Palvelun ominaisuudet täydentyivät alkuvuonna Huijausturvalla, joka auttaa tunnistamaan epäluotettavat verkkokaupat, estää haitalliset sivustot ja tunnistaa tekstiviestihuijauksia. Nyt lanseeratun Nettipetosvakuutuksen turvin kuluttajat saavat puolestaan apua ja tukea nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Vaikka DNA Digiturva torjuu uhkia todella kattavasti, varmistaa Nettipetosvakuutus jatkossa avunsaannin, jos jotakin kuitenkin sattuisi. DNA Digiturva -palvelun hankkineet yksityisasiakkaat kuuluvat automaattisesti vakuutusturvan piiriin ilman lisämaksua.
– Nettipetosvakuutuksen kautta asiakas saa neuvontaa ja juridista apua tilanteessa, jossa hän epäilee joutuneensa nettipetoksen tai -häirinnän uhriksi. Finanssiala on raportoinut, että vuoden 2024 aikana pankin tietoon tulleet huijaukset olivat kasvaneet lähes 40 % edellisvuoteen verrattuna. Tämä tarkoittaa suomalaisten menettäneen huijauksiin yli sata miljoonaa euroa, joista pankki pystyi estämään tai palauttamaan vain osan. Nettipetosvakuutus auttaa asiakasta saamaan rahansa takaisin ja tuo täten merkittävää taloudellista turvaa, DNA:n lisäarvopalveluiden liiketoiminnasta vastaava Heidi Havastila toteaa.
Vakuutus kattaa netin ostohuijaukset, identiteettivarkaudet ja muiden petokseen johtavien kortti- ja henkilötietojen varastamisen ja levittämisen. Palveluun kuuluvat myös nettiostoturva sekä apu nettihäirinnän uhreille esimerkiksi tapauksissa, joissa on levitetty luvatta loukkaavaa materiaalia.
– Valitettavasti huijaukset ovat kehittyneet yhä hankalammin tunnistettavaksi. Kuka tahansa voi haksahtaa aidolta näyttävään huijaussivustoon, jonka linkkiä klikkaamalla päätyykin luovuttamaan henkilökohtaiset tietonsa rikollisille, mikä voi johtaa merkittäviin taloudellisiin menetyksiin tai muihin ikäviin seuraamuksiin, Havastila sanoo.
Nettipetosvakuutus kattaa oikeudellisen neuvonnan ja mahdollisten oikeudenkäyntikulujen lisäksi muun muassa myös psykologikulut, jotta rikoksen uhri pääsee käsittelemään tapahtunutta myös ammattiauttajan kanssa. Lisäksi asiakas voi saada oikeudellista apua verkkokauppaostoksiinsa liittyen sekä tukea nettihäirinnän uhreja loukkaavan materiaalin poistamiseen netistä.
Oman digitaalisen elämän suojaaminen
– Oman digitaalisen elämän ja identiteetin suojaaminen voi tuntua vaikealta, mutta se on nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Valitettavasti huijaritkin oppivat ja kehittyvät, ja esimerkiksi tekoälyn voimin toteutetut huijaukset voivat olla todella uskottavia. Olemme tyytyväisiä, että olemme voineet laajentaa kattavaa tietoturvapalveluamme vakuutuksella, joka tarjoaa tukea, neuvontaa ja taloudellista turvaa asiakkaillemme hyvin vaikeissa tilanteissa, Havastila summaa.
Pohjoismainen oikeusapuun erikoistunut vakuutusyhtiö HELP on DNA:n Nettipetosvakuutuspalvelun kumppani.
– Kun yhä useammalla ihmisellä on mahdollisuus saada oikeudellista apua, yhteiskunnan oikeusturva kasvaa. Keskeisten vakuutuspalvelujen ja psykologituen paketoiminen yhteen kokonaisuuteen varmistaa sen, että ihmiset saavat tarvitsemansa avun ja tuen helposti ja mutkattomasti” sanoo Suomen HELPin maajohtaja Markus Ginman.
Nettipetosvakuutus ja Huijausturva sisältyvät DNA Digiturvaan, jonka voi hankkia DNA:n nettikaupasta, dna.fin chatista, DNA Kaupoista sekä DNA:n myynti- ja asiakaspalvelun kautta.Lisätietoja DNA Digiturva -palvelusta löytyy täältä