Vaatekauppa ja tekoäly: Gina Tricot

Gina Tricot on toteuttanut tekoälypohjaisen allokaatiojärjestelmän, mikä on ensimmäinen merkittävä askel yrityksen muuttumisessa asiakaskeskeisemmäksi liiketoiminnaksi. Tämä vuonna 2023 käyttöön otettu järjestelmä on auttanut Gina Tricotia parantamaan kannattavuuttaan ja ottamaan askeleita kohti kestävämpää toimintaa. Tekoälyalusta on suunniteltu erityisesti vähittäiskauppaa varten, ja se optimoi myyntiä parantamalla tuotteiden sijoittelun ja jakelun tarkkuutta Gina Tricot’n myyntikanavissa. Alusta hyödyntää sekä historiallisia tietoja että nykyisiä myyntimalleja tuotteiden sijoittamiseksi oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, mikä johtaa asiakaslähtöisempään tuotevalikoimaan. Järjestelmän käyttöönotto on jo osoittanut kasvua täyshintaisissa myynneissä sekä nopeampia myyntejä. Työskentely reaaliaikaisten tietojen kanssa tarkoittaa myös, että Gina Tricot pystyy reagoimaan markkinoiden muutoksiin nopeammin kuin kilpailijansa.

Tekoälyjärjestelmän vaikutukset parantavat paitsi asiakaskokemusta ja myyntituloksia, myös edistävät Gina Tricot’n kestävän kehityksen ponnisteluja. Tehokkaasti kysyntää ja tarjontaa yhteen sovittamalla Gina Tricot voi minimoida hitaasti liikkuvat tuotteet, mikä johtaa ylituotannon vähentymiseen ja on tärkeä askel kohti kestävämpää vähittäiskauppaa.

”Toimintamme on enemmän kuin pelkkä projekti; se on matka kohti asiakaskeskeisempää ja ketterämpää organisaatiota, jossa viemme sitoutumisemme tarjota asiakkaillemme parasta seuraavalle tasolle. Olemme jo nähneet, miten tekoälyalusta parantaa työprosessejamme ja lisää tehokkuuttamme. Alusta osoittaa, että teknologia on tärkeä voimatekijä muutoksen toteuttamisessa. Olemme ylpeitä siitä, että olemme edelläkävijöitä tekoälyn käytössä vähittäiskaupan alalla,” sanoo Ted Boman, Gina Tricot’n toimitusjohtaja​​.

Gina Tricot on ruotsalainen muotiketju, joka tarjoaa jännittävää ja naisellista muotia naisille yli 30 maassa. Heidän vahvuutensa on aina ollut asioiden yksinkertaisena pitäminen, mikä pätee niin heidän suunnitteluunsa kuin työskentelytapoihinsakin. Heillä on intohimo muotiin, ja heidän tavoitteenaan on tarjota asiakkailleen uusi ja jännittävä shoppailukokemus – tsekkaa tästä lisää Gina Tricot tuotteista.

Vastaa